
Sekmadienį minėsime Tarptautinę mokytojų dieną. Žinoma, mokinių gėlės, sveikinimo žodžiai visiems Lietuvos pedagogams bus skirti penktadienį. O mes, tęsdami savo tradiciją, pristatome jums jauną Plungės „Saulės“ gimnazijos fizinio lavinimo mokytoją Andrių Motužį. Įdomu tai, jog apie pedagogo darbą net negalvojęs Andrius po šešerių metų darbo mokytoju sako, kad jei galėtų, vėl rinktųsi tą patį kelią.
Pedagogika – padovanota galimybė
Baigęs studijas Lietuvos sporto universitete A. Motužis grįžo į gimtąją Plungę ir Sporto ir rekreacijos centre pradėjo dirbti krepšinio treneriu ir vadovo pavaduotoju. Kadangi likdavo laisvo laiko, ėmėsi ir mokytojauti tuometinėje „Babrungo“ progimnazijoje ne visu etatu. Tuo metu Andrius buvo jauniausias pedagogas rajone. Po dvejų metų A. Motužis darbą pradėjo „Saulės“ gimnazijoje, kurią pats baigė. Šie mokslo metai mokytojui jau septintieji.
Plungiškis pasakojo, kad Sporto universitete jis pradėjo studijuoti treniravimo sistemas, pasirinko krepšinį, nes ir pats šia sporto šaka užsiėmė nuo aštuonerių metų iki išvažiavo studijuoti. Apie pedagogo darbą ar pedagogikos studijas net negalvojo. Bet, kaip sakoma, gyvenimas padovanojo šią progą. „Po pirmo kurso buvo įvesta naujovė, kad prie pirminės specialybės dar galėjome rinktis pedagogiką. Susirinko gal 30–40 studentų. Taigi baigę turėjome jau dvi specialybes. Mokytoju būti net neplanavau, čia tiesiog pasisekė. Ir nesigailiu, galima sakyti, net džiaugiuosi, išėjo dar geriau, nei tikėjausi. Man patinka būti mokytoju“, – pasakojo Andrius.

Per šešerius metus A. Motužis padirbėjo ir su 5–8 klasių mokiniais, ir su vyresniais, tad pasiteiravome, ar didelis skirtumas. „Žinoma, kad yra skirtumas. Gimnazijoje vaikai jau labiau subrendę, bet ir daugiau savų pageidavimų turi. Bet lengviau dirbti gimnazijoje nei progimnazijoje. Ten mažesni vaikai, juos labiau valdyti reikia, o čia yra sistema, mokiniai labai gerai žino, kas bus pamokoje“, – dalijosi patirtimi mokytojas.
Iš mokinio į kolegą
Kaip ir minėta, Andrius pats yra baigęs „Saulės“ gimnaziją. Buvo įdomu sužinoti, ar nebuvo keista ateiti dirbti į mokyklą, kurią pats baigė, o buvę mokytojai tapo kolegomis?
„Aišku, kad keista. Mano klasės vadovė buvo Vilma Šidlauskienė. Kai pradėjau dirbti, gavau auklėjamąją klasę. Tai šiemet išleidau savo pirmuosius auklėtinius. Kartu su manimi auklėtinius išleido ir V. Šidlauskienė. Per išleistuves savo auklėtiniams sakiau, kad lygiai prieš dešimt metų stovėjau jų vietoje ir mano kalbą tada sakė V. Šidlauskienė. Viskas taip apsisuko. Pradėjus mokytis gimnazijoje dar buvo pasirenkamieji dalykai, tai aš buvau pasirinkęs krepšinį pas Eugenijų Timofejevą. Dabar esame kolegos“, – įspūdžiais dalijosi pedagogas.

Užkoduota genuose
Neragavęs pedagogo duonos turbūt nesupras, lengvas tas darbas ar ne. O kalbant apie fizinio lavinimo pamokas išvis galima įsivaizduoti, jog būti šios srities mokytoju labai paprasta, juk nereikia ruoštis kiekvienai pamokai, taisyti namų darbų… „Vis tiek turi apgalvoti, ką darysi. Bandai ką nors naujo sugalvoti, ką nors naujo įvesti, sudominti mokinius. Nors ir gali atrodyti, kad fizinio lavinimo pamoka – mokinių mėgstamiausia, tačiau ne visiems ji miela. Ateina pasiruošę prašymus atleisti nuo pamokos. Tačiau, kai pats mokslus esi baigęs tik prieš dešimt metų, tie pasiteisinimai atrodo juokingai. Juk tie triukai žinomi, o kai pasakai, prasideda fantazijos. Bet gimnazijoje lyg ir susitvarkome su tuo, gal kartais ir prisibijo, nes greitai gali užsidirbti dvejetą. Aš mėgstu parašyti“, – atviravo A. Motužis.
Tiesa, Andrius sutiko, kad būti fizinio lavinimo mokytoju tikrai lengviau nei fizikos, matematikos ar kitų dalykų, bet… Jo įsitikinimu, kad ir kokio dalyko mokytoju būtum, reikia ir pašaukimo. „Dabar pradėjau galvoti, kad manyje gal kažkoks mokytojo genas yra. Mano močiutė – mokytoja, mama – mokytoja, aš – mokytojas. Matyt, mes norime kažką mokyti“, – pusiau juokais, pusiau rimtai kalbėjo pašnekovas.
Griežtas ir teisingas
Kažkada ir patys buvome mokiniai, tad puikiai žinome, jog vieniems mokytojams pavyksta rasti bendrą kalbą su mokiniais, kitiems būna sunkiau, vienus mokytojus mėgsta, kitus – nelabai. O koks mokytojas yra Andrius jo paties akimis?
„Sakyčiau, kad esu prie tų griežtųjų, bet visada sąžiningas su vaikais. Jei vienas sąžiningai lanko pamokas visus metus, o kitas ateina tik kartais, negali būti lygios sąlygos. Pavyzdžiui, kalbant apie normatyvus, ne visi gali juos įvykdyti, tačiau jei matau, kad mokinys stengiasi, bando, tikrai nemažinsiu pažymio. Žinoma, tai, kad būsiu griežtas, bet teisingas, atėjo ne su pirma diena, tai atsirado palaipsniui, bet su vaikais turiu gerus santykius. Aišku, padeda ir tas faktas, kad esu jaunas, dar turiu ryšį ir juos suprantu. Dar suprantu jų juokelius, jų norus. Pas mane linksma, bet turi būti ir tvarka. Visada mokiniams sakau: „Jei protingai elgsitės, viskas bus paprasta. Jei kvailiosite, bus kita kalba. Gal kartais ir atrodo, kad sportavimas ant kilimėlio su mažomis pertraukėlėmis – bausmė, bet čia labiau mokinių energijai sukontroliuoti. Mano tikslas, kad mokiniai norėtų ateiti sportuoti, kad atėję po matematikos ar fizikos pasportuotų, nuleistų garą, kad smagiai praleistų laiką“, – kalbėjo pedagogas. O kai pasiekiamas rezultatas, džiugu ir mokiniams, ir mokytojui.
„Vėl eičiau dirbti į mokyklą“
Paklaustas, ar, įgijęs šiokios tokios mokytojavimo patirties, turėjęs auklėjamąją klasę, dirbęs ir su jaunesniais, ir vyresniais mokiniais, turėdamas galimybę atsukti laiką atgal vėl žengtų tuo pačiu keliu, A. Motužis ilgai negalvojęs atsakė: „Jei galėčiau rinktis, vėl eičiau dirbti į mokyklą.“
Kadangi jau visai netrukus pedagogai minės savo profesinę šventę, negalėjome atsisveikinti neišgirdę jauno pedagogo palinkėjimo kolegoms. „Kad viskas vyktų linksmai, kad pamokos vyktų su nuotaika, kad nebūtų įtampos, kad veiduose būtų tik šypsenos“, – Andriaus nuomone, tai paprastos gyvenimo tiesos.
Parašykite komentarą