
Pastaruoju metu Lietuvoje, kaip ir daugelyje kitų Europos šalių, pastebimas biurokratinio aparato plėtimasis. Didėja valstybės tarnautojų, naujų departamentų, reguliavimo institucijų skaičius, tad administracinė sistema tik sudėtingėja. Nors toks augimas dažnai grindžiamas siekiu gerinti paslaugų kokybę ir efektyviau administruoti viešuosius reikalus, ši tendencija turi ir aiškią neigiamą pusę – tai vis didesnė našta paprastiems gyventojams, ant kurių pečių gula valdininkų išlaikymas. 248 – tiek vasaros pradžioje Plungės rajono savivaldybės administracijoje buvo dirbančių žmonių. Ypač jų skaičius šoktelėjo pastaraisiais metais.
Valdininkų skaičius – brangus malonumas
Valdininkų skaičiaus augimas reiškia ne tik didesnes valstybės biudžeto išlaidas atlyginimams, biurams išlaikyti ir kitoms administracinėms reikmėms, bet ir dažnai perteklinį reguliavimą bei sunkiau pasiekiamus sprendimus. Užuot supaprastinus procesus, biurokratija dažnai tampa kliūtimi: ilgėja leidimų išdavimo terminai, atsiranda papildomų dokumentacijos reikalavimų, sudėtingėja piliečių ir valstybės institucijų bendravimas. Turbūt savo aplinkoje rastume ne vieną pažįstamą, kuriam teko įveikti įvairias biurokratines kliūtis norint gauti atsakymus į rūpimus klausimus.
Paprastai eiliniam žmogui pasiklysti biurokratijos labirintuose labai lengva. Todėl dėl augančios biurokratijos dažnas jaučiasi atitolęs nuo sprendimų priėmimo proceso, patiria stresą tvarkydamas net ir paprastus reikalus, pavyzdžiui, norėdamas gauti socialinę paramą ar pildydamas mokesčių deklaracijas. Įdomu tai, jog kartais susiduriame ir su valdininko kompetencijos klausimu, tad tas biurokratijos baubas tokiu atveju dar labiau nuvilia ir kelia pasipiktinimą.
Aišku viena – kuo daugiau grandžių tarp žmogaus ir sprendimo, tuo daugiau klaidų, vilkinimo, kartais – ir atsakomybės stumdymo. Juk valstybės aparatas turi tarnauti žmogui, o šis neturi tapti painios sistemos įkaitu.
Plungės rajono savivaldybėje per penkerius metus darbuotojų skaičius ūgtelėjo, ypač per pastaruosius. Kaip minėta, Savivaldybės administracijoje 2025 metų birželio 1 dieną dirbo 20 žmonių daugiau, nei jų buvo 2024-ųjų gruodžio 31-ąją. Palyginimui: 2021 metų gruodį Savivaldybėje dirbo 225, 2022-ųjų gruodį – 216, 2023-iųjų – 224, 2024-ųjų – 228 darbuotojai. „Metų laikotarpiu darbuotojų skaičius keičiasi dažniausiai dėl sezoninių darbuotojų priėmimo ir atleidimo“, – aiškinama Plungės rajono savivaldybės administracijos Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriaus redakcijai atsiųstame rašte.
Pasidomėjome, kaip apskritai keičiasi Plungės rajono savivaldybės administracijos aparatas ir čia dirbančiųjų funkcijos. Juk jokia paslaptis, kad darbo sąlygos valdininkams gerinamos: darbas nuotoliu, planuose – darbo savaitės trumpinimas. Tad nieko keista, jog darbas Savivaldybėje apibūdinamas kaip „šilta vieta“, kur dirbti – viliojanti siekiamybė, ypač mažesnėse savivaldybėse.
– Kokie nauji Plungės rajono savivaldybės administracijos skyriai buvo įsteigti per pastaruosius penkerius metus? Dėl kokių priežasčių tai vyko?
– Per minėtąjį laikotarpį įsteigtas vienas skyrius – Kultūros, turizmo ir viešųjų ryšių, siekiant kokybiškiau ir efektyviau vykdyti kultūros įstaigų veiklos priežiūrą, turizmo srities administravimą, užtikrinti gyventojų bendrosios kultūros ugdymą ir etnokultūros puoselėjimą, kultūros paslaugų įvairovę.
Du skyriai panaikinti juos prijungiant prie kitų skyrių. Įgyvendinant Vietos savivaldos įstatymo nuostatas, įsteigtos dvi Savivaldybės tarybos posėdžių sekretorių pareigybės. Sumažėjus funkcijų Protokolo skyriui, jis prijungtas prie Bendrųjų reikalų skyriaus.
Vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymu, kuris nustato, kad skyrių sudaro ne mažiau nei 4 darbuotojai, Civilinės metrikacijos skyrius prijungtas prie Juridinio ir personalo administravimo skyriaus ir tapo Teisės, personalo ir civilinės metrikacijos skyriumi.
– Koks skyrius darbuotojų atžvilgiu išsiplėtė labiausiai?
– Savivaldybėms suteikiamų funkcijų gerokai daugėja. Ne tik savarankiškųjų, bet ir valstybės priskirtų. Taip pat kasmet vis daugėja vykdomų darbų ir projektų, todėl ir darbuotojų skaičius auga. Daugiausia padidėjo Bendrųjų reikalų skyrius: 2021 m. darbuotojų skaičius buvo 12, 2025 m. – 18; Viešųjų pirkimų skyrius: 2021 m. darbuotojų skaičius – 4, 2025 m. – 9.
Bendrųjų reikalų skyriui pavesta daugiau funkcijų, įsteigta pavaduotojo ir kalbos tvarkytojo pareigybė. Įgyvendinant Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo reikalavimą įsteigta parengties pareigūno pareigybė. Vykdant Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo reikalavimus, įsteigta mobilizacijos specialisto pareigybė.
Plungės rajono savivaldybės tarybos sprendimu pavedus Plungės rajono savivaldybės administracijai vykdyti centrinės perkančiosios organizacijos funkcijas, įsteigta papildomų etatų Viešųjų pirkimų skyriuje.
Kituose skyriuose nežymiai didėjo darbuotojų skaičius: du darbuotojai perkelti iš Nacionalinės žemės tarnybos į Turto ir Architektūros ir teritorijų planavimo skyrius.

Turto skyriuje dėl Pramonės parko steigimo įkurtas 1 etatas, kuriam papildomai priskirtos turto nurašymo, vandens tiekimo ir nuotekų tinklų turto perdavimo bei akcijų privatizavimo funkcijos.
Įgyvendinant Savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymą ir su juo susijusius teisės aktus, nuo 2021 m. sausio 1 d. įsteigta vyriausiojo inžinieriaus (vyriausiojo patarėjo) pareigybė.
Vykdant Korupcijos prevencijos įstatymo reikalavimus, 2022 m. kovo 1 d. įsteigta Savivaldybės administracijos patarėjo pareigybė (korupcijos prevencijos klausimams spręsti).
2021 m. rugpjūčio 1 d. įsteigtas Kultūros, turizmo ir viešųjų ryšių skyrius.
2023 m. balandžio 27 d. įsteigta Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo pareigybė.
Įgyvendinant socialinės politikos pertvarką užimtumo, įgūdžių, institucinės globos srityse Socialinės paramos skyriuje įsteigtos šios pareigybės: asmenų su negalia koordinatorius, atvejo vadybininkas, specialistas darbui su Užimtumo tarnyba.
Žemaičių Kalvarijos seniūnijoje atlaidų laikotarpiu steigiame papildomą darbininko pareigybę.
Keturios seniūnijos įsigijo traktorius, įkurti vairuotojų etatai.
Daugėjant vykdomų projektų ir darbų, Vietos ūkio skyriuje įsteigta specialisto pareigybė.
– Ar šiuo metu sudaroma galimybė Plungės rajono savivaldybės administracijos darbuotojams dirbti nuotoliu?
– Plungės rajono savivaldybės administracijos vidaus tvarkos taisyklėse yra aiškiai aprašyta nuotolinio darbo tvarka. Darbuotojai, norintys dirbti nuotoliu, teikia prašymą tiesioginiam vadovui, nurodydami priežastis, laikotarpį, adresą, atliekamus darbus ir kt. Vadovas, įvertinęs darbuotojo funkcijų ar darbo pobūdį, priima sprendimą.
Nuotoliu dirba labai maža dalis darbuotojų, kurių darbo pobūdis tai leidžia, kurie neaptarnauja asmenų, o tikrina teisės aktų projektus, rengiamus dokumentus, rengia tvarkas, taisykles, turi galimybę dirbti su kompiuterinėmis programomis. Dauguma darbuotojų nuotoliu dirba tik išskirtiniais atvejais.
– Kaip manote, ar nenukenčia darbo kokybė darbuotojui dirbant nuotoliu?
– Darbuotojas atsiskaito tiesioginiam vadovui, kuris ir sprendžia, ar darbuotojas taip pat kokybiškai dirba nuotoliu, kaip ir darbo vietoje. Jei darbuotojas neaptarnauja klientų, dirba su dokumentais, analizuoja teisės aktus, kuria tvarkas, taisykles ar dirba su kompiuterinėmis programomis, manome, kad darbo kokybė nenukenčia.
– Kokios pozicijos Savivaldybė laikosi dėl siūlymo savivaldybių darbuotojams trumpinti darbo savaitę iki keturių darbo dienų?
– Keturių darbo dienų savaitė yra siekiamybė. Darbuotojams sutrumpinus darbo savaitę, jie turės daugiau laisvalaikio, kurio metu daugiau pramogaus, ilsėsis. Gerai pailsėję darbuotojai taip pat ir našiau dirbs.
Tačiau nors Darbo kodeksas įtvirtina esmines nuostatas dėl to, kaip reikėtų organizuoti darbą įmonėje įvedus sutrumpinto darbo laiko normą, darbdaviams teisinis reglamentavimas vis dar nėra pakankamai aiškus.
Reikėtų peržiūrėti ir darbuotojų darbo krūvius, nes šiuo metu kartais jiems tenka padirbėti ir poilsio ar atostogų metu dėl sudėtingų, neplanuotų darbų, trumpų terminų ar dėl kitų priežasčių. Darbuotojas per sąlyginai trumpesnį laiką turės įvykdyti tą patį užduočių kiekį, kaip ir dirbdamas penkias dienas per savaitę. Tai vieniems darbuotojams gali padidinti streso lygį, o kitiems – veikti kaip motyvavimo priemonė ir, priešingai, sumažinti streso lygį.
– Ar neplanuojama optimizuoti Savivaldybės administracijos darbuotojų skaičiaus? Gal ketinama atsisakyti kai kurių pareigybių? O gal, priešingai, ketinama steigti naujų darbo vietų?
– Planuojama ir galvojama, kaip atlikti vis daugiau kasmet priskiriamų funkcijų Savivaldybei nedidinant darbuotojų skaičiaus.
Savivaldybė skelbia konkursus ir dažnai ieško tam tikros srities specialistų, šiuo metu – vyriausiojo inžinieriaus, tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatoriaus.
Parašykite komentarą