
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija patvirtino Mokinių asmeninių mobiliųjų telefonų ir kitų informacinių technologijų įrenginių naudojimo ikimokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo mokykloje rekomendacijas. Vadovaudamosi jomis, šiais mokslo metais mokyklos turės pasirengti taisykles, ribojančias asmeninių mobiliųjų telefonų naudojimą. Kai kurios Plungės rajono ir Rietavo savivaldybių švietimo įstaigos numato, kad telefonus mokiniai turės palikti dėžutėse ar spintelėse, kitos nedraudžia jų laikyti kuprinėse – svarbiausia, kad netrukdytų pamokos. Vienos įstaigos skelbiasi mokyklomis be telefonų, kitos leis mokiniams mobiliaisiais įrenginiais naudotis per pertraukas.
Daug privalumų, bet nemažai rizikų
Šiandien mobilusis telefonas tapo neatsiejama kasdienybės dalimi – jis padeda susisiekti su artimaisiais, suteikia norimą informaciją, padeda sekti naujienas, bendrauti socialiniuose tinkluose, fiksuoti įvykius, o kartu tampa ir pramogų šaltiniu. Ten, kur daug privalumų, slypi ir rizika: pastebėta, kad daug laiko prie telefono praleidžiantys vaikai tampa irzlūs, jiems dažnai pasireiškia nuovargis, galvos skausmai, dažnas mobiliųjų įrenginių naudojimas veda į socialinę izoliaciją ir priklausomybę nuo telefonų. Uždrausti telefonų naudojimą mokyklose ar tik riboti? Šį klausimą, prasidėjus naujiems mokslo metams, sprendžia švietimo įstaigų bendruomenės, nes kiekvienas mokinys į pamokas atsineša ir mobilųjį įrenginį.
Telefonas spintelėje ar kuprinėje – sprendimas mokyklos bendruomenės rankose
Kaip jau minėjome, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija patvirtino Mokinių asmeninių mobiliųjų telefonų ir kitų informacinių technologijų įrenginių naudojimo ikimokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo mokykloje rekomendacijas. Siūloma, kad mokyklos vidaus teisės aktuose pačios nusistatytų, kaip bus ribojamas asmeninių mobiliųjų telefonų naudojimas. Pvz., mokiniams atvykus į mokyklą, telefonai gali būti paliekami specialiai įrengtose saugiose vietose, išjungti ar begarsiu režimu veikiantys gali likti mokinių kuprinėse, galima ir nusistatyti, kad mokiniai jų išvis nesineštų į mokyklą, ar pan. Mokyklos tvarkoje turi būti numatytos ir stebėsenos priemonės, pasekmės, jeigu nesilaikoma susitarimų.
Rekomendacijose nustatomos ir išimtys, kada telefonai galėtų būti prieinami mokiniams. Pvz., telefonais ugdymo tikslais ir mokytojo ar švietimo pagalbos specialisto iniciatyva galėtų naudotis 9–10 ir I–IV gimnazijos klasių mokiniai. Mobilieji telefonai taip pat turi būti prieinami mokiniams, kuriems dėl jų sveikatos ar kitų išskirtinių aplinkybių jie reikalingi. Mokyklos tvarkoje turėtų būti nustatyta, kaip mokiniai greitai galėtų susisiekti su tėvais ar pagalbos tarnybomis, jeigu kiltų toks poreikis.
Sprendimai įvairūs: galės naudotis tik per pertraukas…
Su mokinių asmeninių mobiliųjų telefonų ir kitų išmaniųjų įrenginių naudojimo tvarka Plungės „Saulės“ gimnazijos bendruomenė supažindinta pirmosiomis rugsėjo dienomis. Tvarkoje numatyta, kad gimnazistai gali rinktis, telefonus (išjungtus arba nustatytus begarsiu režimu) laikyti spintelėje ar kuprinėje. Ant suolo, kišenėse mobiliuosius įrenginius bei jų priedus laikyti draudžiama.
Taisyklių nesilaikantiems numatytos drausminimo priemonės: už pirmą pažeidimą – įspėjimas žodžiu, už antrą – pastaba el. dienyne „Tamo“. Mokiniui pažeidus tvarką trečią kartą, į gimnaziją pokalbio su direktoriumi kviečiami mokinio tėvai (globėjai / rūpintojai). Jie raštu įsipareigoja, kad mokinys laikysis nustatytos tvarkos. Jeigu ir tai nepadeda – mokinio tėvai (globėjai / rūpintojai) informuojami, kad jų vaikui draudžiama į gimnaziją atsinešti asmeninius išmaniuosius įrenginius bei juos naudoti. Šio draudimo nesilaikymas traktuojamas kaip mokymosi sutarties sąlygų pažeidimas.
Numatyti ir išimties atvejai – išmanusis įrenginys gali būti naudojamas, kai jis mokiniui reikalingas dėl sveikatos, kai mokytojo iniciatyva asmeninio išmaniojo telefono reikia organizuojamai veiklai atlikti ir t. t.
Per pertraukas „Saulės“ gimnazijos moksleiviams telefonais naudotis nedraudžiama.
… telefonai bus surinkti prieš pamokas, grąžinami – po jų
O štai Žemaitijos kadetų gimnazijoje, kartu ir Žemaičių Kalvarijos bei Kulių skyriuose, tvarka daug griežtesnė – telefonai surenkami į dėžutes prieš pamokas, o atiduodami joms pasibaigus. Ši tvarka mokymo įstaigoje – jau patikrinta ir pasiteisinusi. Kaip sakė direktorius Regimantas Kavaliauskas, ji taikoma nuo pavasario ir yra vienoda visų klasių mokiniams. Numatytos ir drausminimo priemonės – tvarkos pažeidėjas telefono tiesiai į rankas neatgauna: pirmą kartą pažeidus tvarką, jis atiduodamas auklėtojai, antrą kartą – socialinei pedagogei, o vėliau – mokinio tėvams.
Mokykla be telefonų! Idėja vienur jau įgyvendinta, kitur tik brandinama
Plungės rajono Liepijų mokykla (Platelių ir Šateikių skyriai) skelbiasi mokykla be telefonų. Mokymo įstaiga rekomenduoja telefonus palikti namuose. Atsinešusieji mobiliuosius įrenginius – telefoną, išmanųjį laikrodį, planšetę ar nešiojamąjį kompiuterį – jais naudotis nei per pamokas, nei per pertraukas negali, išskyrus tuos atvejus, kai leidžia mokytojas.

Patys mažiausieji – priešmokyklinukai ir 1–4 klasių mokiniai – įrenginius laiko klasėje, mobiliųjų telefonų dėžutėse. Vyresnieji ryte sudeda į tam skirtą dėžutę, kuri saugoma raštinėje esančioje rakinamoje spintelėje. Įrenginiai grąžinami paskutinei pamokai pasibaigus.
Mokyklos be telefonų idėja sklando ir Plungės Senamiesčio mokykloje, bet mobiliųjų įrenginių naudojimo tvarka dar tik ruošiama. „Norėtume, kad mokykloje telefonais nebūtų naudojamasi. Svarstome, kaip tai galėtume įgyvendinti – prieš pamokas saugiai surinkti, o po jų grąžinti įrenginius. Tariamės, kokias drausminimo priemones taikyti tiems, kurie tvarkos nesilaikys“, – kalbėjo Senamiesčio mokyklos direktorius Paulius Zakalskis.
Tvarka dar nepatvirtinta ir Plungės „Ryto“ pagrindinėje mokykloje. Kaip sakė laikinasis direktorius Raimondas Laurinaitis, mobiliųjų įrenginių naudojimo mokykloje sąlygas planuojama aptarti artimiausiu laiku.
Mokinių asmeninių mobiliųjų telefonų ir kitų informacinių technologijų įrenginių naudojimo tvarkos rengimo procese – ir Akademiko Adolfo Jucio progimnazijos bendruomenė. „Vyksta diskusijos, aptarimai, o nuomonių yra įvairiausių“, – sakė įstaigos vadovė Inga Litvinienė.
Rietavo gimnazijoje tvarka dar negriežtinama
Šia tema diskutuojama ir Rietavo Lauryno Ivinskio gimnazijoje. Nors tvarka dar nepasitvirtinta, bet nuostatos jau aiškios – planuojama laikytis tų pačių ribojimų, kurie buvo taikomi iki šiol. Pradinių klasių mokiniai telefonais nesinaudoja visiškai, vyresnieji prieš pamokas telefonus sudeda į dėžutes, mokytojui leidus pasinaudoja ugdymo tikslams, o per pertraukas gali jais naudotis.
„Diskutuojame, ar būtume pajėgūs užtikrinti griežtesnę tvarką vyresnėse klasėse – atsisakyti mobiliųjų įrenginių visai. Tačiau ir dabar esanti situacija – paveiki, mokykloje nekyla didelių problemų dėl telefonų naudojimo. Gal todėl, kad drausminimo priemonės gana griežtos – po pirmo nusižengimo tvarkai atvejis perduodamas socialinei pedagogei, kuri kviečiasi mokinio tėvus“, – pasakojo direktorė Alma Lengvenienė.
Ir Rietavo savivaldybės Tverų gimnazijoje – dėžutės
„Jau anksčiau buvome priėmę mobiliųjų įrenginių naudojimo ribojimus. Jais ir naudosimės, kol su gimnazijos taryba ir tėveliais aptarsime, kokie mūsų norai ir galimybės. Naująją tvarką pasitvirtinsime iki spalio 1 dienos“, – teigė Tverų gimnazijos vadovė Gitana Kužmarskytė.
Prieš pamoką tveriškiai mokiniai telefonus sudeda į dėžutę, po pamokos – pasiima. Per pertraukas mobiliaisiais įrenginiais naudotis leidžiama. Direktorės nuomone, telefonai vaikams reikalingi: „Esame kaimo teritorija, mokiniai į mokyklą vežami autobusiukais. Manau, tėveliams daug saugiau, kai turi galimybę su vaikais susisiekti. Piktybinių tvarkos pažeidimų mokykloje nėra. Vieningai bandome laikytis nusistatytos tvarkos.“
Esmė – kad mokiniai augtų sąmoningi
Mokyklų sprendimai dėl mobiliųjų įrenginių naudojimo skiriasi – vienos renkasi griežtą draudimą, kitos suteikia daugiau laisvės per pertraukas. Akivaizdu, kad vienos visoms švietimo įstaigoms tinkančios taisyklės nėra: apsisprendimas priklauso nuo bendruomenės poreikių, jos požiūrio į technologijas. Svarbiausia tai, kad, ieškant bendro mokytojų, mokinių ir tėvelių sutarimo, nepradingtų diskusijos esmė – kaip padėti mokiniams augti sąmoningiems, gebantiems valdyti savo laiką ir dėmesį.
Parašykite komentarą