
Visoje Europoje, o ir Lietuvoje, skatinama atsisakyti taršių automobilių ir persėsti į ekologiškesnius elektra varomus automobilius. Kad tai įvyktų, reikalinga ir atitinkama infrastruktūra, t. y. elektromobilių įkrovimo stotelės. Prieš kurį laiką Plungės rajono politikai domėjosi, kaip eksploatuojamos mieste esančios tokios aikštelės. Surinkti šią informaciją buvo pavesta Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai. Reikia pasakyti, kad atskleista įdomių detalių. Viena iš jų, kad už elektromobilių įkrovimą mokame visi draugiškai.
Be tvarkos
Skaitytojams priminsime, kad apie elektromobilių įkrovimo stoteles kalbėti buvo pradėta dar 2018 metais. Savivaldybės administracija buvo parengusi darnaus judumo planą, pagal kurį Plungės mieste tokios stotelės turėjo būti įrengtos, tačiau planas taip ir liko planu.
Pirmoji elektromobilių įkrovimo stotelė Telšių gatvės 3-iojo namo kieme atsirado prieš penkerius metus. Ją panaudos pagrindais penkerių metų laikotarpiui Savivaldybės administracija perėmė iš viešosios įstaigos Transporto kompetencijų agentūros. Šia stotele gali naudotis visi elektromobilių vairuotojai neatlygintinai. Dar viena įkrovimo stotelė Birutės gatvėje esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje įrengta įgyvendinant projektą „Plungės miesto poilsio ir rekreacijos zonų sukūrimas prie Babrungo upės ir Gandingos hidroelektrinės tvenkinio (vadinamosios Plungės jūros)“. Joje vienu metu gali krautis du elektromobiliai, yra integruota elektros energijos apskaita.
Trečia stotelė įrengta Vytauto g. 12. Tiesa, priešingai nei anksčiau minėtos, ji skirta tik Savivaldybės administracijos naudojamam elektromobiliui ir Savivaldybėje dirbančių asmenų asmeniniams elektromobiliams įkrauti.
„Gerbiame asmenis, turinčius elektromobilius, tai gerai ir skatinama, tačiau Savivaldybė, įgijusi elektromobilių įkrovimo stoteles, nieko nesureglamentavo“, – atkreipė dėmesį Savivaldybės kontrolierė Danutė Jarašiūnienė. Kitaip tariant, nepatvirtinta jokia tvarka ir nenurodyta, kad viešojo naudojimo elektromobilių įkrovimo stotelėse automobilius asmenys gali įkrauti nemokamai.
Įkrovimas = apšvietimas
Beje, kalbant apie pirmąją stotelę, tai tokiomis buvo aprūpinta ne viena savivaldybė. Pasak D. Jarašiūnienės, kitų savivaldybių tarybos patvirtino mokestį ir jis yra renkamas. „Pagal stotelių perdavimo tvarką buvo leidžiama apsispręsti ir patvirtinti, kad tai yra mokamos paslaugos. Mes to nedarėme ir mūsų elektromobilių įkrovimo stotelėmis tiek Telšių gatvėje, tiek Birutės gatvėje naudojamasi nemokamai“, – konstatavo kontrolierė.
Įdomumo dėlei pasakysime, kad Telšių gatvėje esančioje stotelėje per 2023 metus elektromobiliams įkrauti suvartota 32 440 kWh, 2024 metais nuo sausio 1 d. iki rugsėjo 30 d. – 36 503 kWh elektros energijos. Birutės gatvės stotelėje per 2023 metus suvartota 18 216 kWh, 2024 metais nuo sausio 1 d. iki rugsėjo 30 d. – 15 929 kWh elektros energijos.
Visi puikiai žinome, kad už elektros energiją kažkas turi sumokėti, tad kas tas dosnusis dėdė? „Visa tai nurašoma Savivaldybės komunaliniam ūkiui“, – tvirtino D. Jarašiūnienė. O tai reiškia, kad už tai sumoka visi rajono mokesčių mokėtojai. Sakysite, kodėl niekam neužkliuvo? Atsakymas paprastas: šioms išlaidoms atskirai lėšų nenumatoma ir atskira eilutė neišskiriama, kitaip tariant, elektromobilių įkrovimas integruojamas į apšvietimo eilutę.
Į tą pačią eilutę nugula už Savivaldybės ir jos darbuotojų elektromobilių įkrovimą patirtos išlaidos. Nuo Savivaldybės administracijos elektromobilių įkrovimo stotelės įtraukimo į eksploataciją pradžios 2023 m. spalio mėnesį iki 2024 m. lapkričio 12 d. suvartota 10 803,85 kWh elektros energijos. Administracijos elektromobilis nuvažiavo 9 962 km ir pagal patvirtintą kuro (elektros) normą sąlyginai iš administracijos įkrovimo stotelės suvartojo 2 052 kWh elektros energijos, likusias 8 751 kWh suvartojo administracijos darbuotojai, įkraudami savo elektromobilius.
Privilegija, už kurią nereikia mokėti
Žinoma, pagirtina, kad Savivaldybės darbuotojai, važinėdami elektromobiliais, rodo pavyzdį, bet… „Nėra nustatyta jokios tvarkos, normų, pajamos neskaičiuojamos. Mes, nuvažiavę į degalinę, įsipilame degalų ir susimokame. Tas pats principas turėtų būti taikomas ir mūsų darbuotojams, kurie automobilius įkrauna čia“, – kalbėjo D. Jarašiūnienė. Beje, pasak jos, specialistų skaičiavimais, minėtuoju laikotarpiu vidutinė elektros kaina buvo 0,14 euro už 1 kWh.
Įdomumo dėlei pasakysime, kad Savivaldybės įkrovimo stotele naudojasi penki darbuotojai. Jei tik būtų noro, nustatyti, kiek kuris sunaudojo elektros automobiliui, anot Savivaldybės kontrolierės, galimybė yra. Tiesa, nors suskaičiavus Savivaldybės darbuotojų suvartotą elektrą suma ir neatrodo tokia didelė, bet… kodėl už kažkieno privilegiją turime mokėti visi?
Ar administracija ryšis apmokestinti elektromobilių įkrovimo stoteles? D. Jarašiūnienės žodžiais tariant, tai priklausys tik nuo politikų valios, tačiau vienoks ar kitoks sprendimas turi būti skubiai priimtas.
Beje, prie Plungės baseino esanti elektromobilių įkrovimo stotelė yra mokama.
Parašykite komentarą