
Lietuvos kino studijoje režisieriaus Algimanto Puipos sukurto meninio filmo „Moteris ir keturi jos vyrai“ vieno iš veikėjų pasakyta frazė „Pas jus visada viskas atvirkščiai: pirma vaikai, paskui vestuvės“ puikiai pritiktų šių dienų mūsų rajono aktualijoms. Tik posakio antrą dalį daug kas perfrazuotų taip: „Pirma dviračių takai, paskui gatvės.“ Skamba įtartinai ir net keistai? Bet šį kartą kriminalo nėra ir, kaip vienas iš politikų sakė, tai ne Savivaldybės sapnas. Tiesiog reikėjo nuspręsti, ar imti siūlomus pinigus, ar ne.
Tokia savotiškai keista ir įdomi situacija paaiškėjo antradienį vykusiame Plungės rajono savivaldybės tarybos Vietos ūkio ir ekologijos komiteto posėdyje, kai buvo svarstomas sprendimo projektas dėl pritarimo projektų „Dviračių eismo infrastruktūros objektų įrengimas“ įgyvendinimui ir lėšų skyrimui.
Esmė paprasta – Savivaldybės administracija ruošiasi įrengti tris dviračių takų atkarpas: Dariaus ir Girėno gatvėje Plungėje ir Žemaitijos gatvėje Babrungo seniūnijoje, Stoties ir Birutės gatvėse Plungėje.
Žinoma, prie to prisidėti teks Savivaldybei – ne mažiau kaip 15 proc., bei padengti netinkamas finansuoti, tačiau šiems projektams įgyvendinti būtinas išlaidas, ir kitas išlaidas, kurių nepadengia projektų finansavimas.
Didžiausia galima gauti suma už 1 km dviračiams skirtos infrastruktūros įrengimą – 440 tūkst. eurų. Kokie plungiškių užmojai?
Dariaus ir Girėno bei Žemaitijos gatvių atkarpose planuojama įrengti apie 1 330 m dviračių tako. Vertė – apie 510 000 eurų. Savivaldybės prisidėjimas būtų apie 76 500 eurų. Stoties gatvėje ketinama pakloti apie 1 960 m dviračių tako. Vertė – apie 740 000 eurų, prisidėjimas – apie 111 000 eurų. Birutės gatvėje planuojama įrengti apie 1 280 m dviračių tako ir apie 198 m dviračių gatvės. Vertė – apie 600 000 eurų, prisidėjimas – apie 90 000 eurų.
Čia mintyse ir iškyla jau minėtoji frazė. Juk ne vienerius metus buvo kalbama apie rožinius planus, kad akcinė bendrovė „Via Lietuva“ suremontuos Dariaus ir Girėno, Stoties, Birutės gatves ir perduos jas valdyti Savivaldybei. Ši iš savo pusės planavo įrengti dviračių ir pėsčiųjų takus. Tačiau jau žinoma, kad, nusiėmus akinius, rožinis vaizdelis išnyko. „Via Lietuva“ gatvių neremontuos, o jas tiesiog perduos Savivaldybei. Tad normalu, kad daugeliui kyla klausimas, kodėl pirma dviračių takai, o ne gatvės remontuojamos.
Paaiškinimą pateikė sprendimo projektą pristačiusi Savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus vyresnioji specialistė Eglė Makarevičienė.
Pasak specialistės, vasario mėnesį Susisiekimo ministerija informavo Plungės rajono savivaldybę apie planus savivaldybėms, neįgyvendinusioms darnaus judumo planų, paskirstyti 40 mln. eurų. Beje, Plungė yra ne vienintelė neįgyvendinusi šio plano. Iš viso tokių savivaldybių – 42. Numatyti pinigai gali būti panaudoti tik dviračių takams įrengti. Tai yra valstybinis planavimas, tad iš savivaldybių buvo prašoma pateikti sąrašą, kur jos gali įsirengti dviračių takus, kur yra projektai. Beje, laukia ir nemenkas iššūkis – projektai iki galo, t. y. su visais baigimo dokumentais, turi būti įgyvendinti iki 2026 m. birželio 30 d.
Leidžiantis į detales paaiškėjo, jog dviračių takas negalės būti įrengiamas kaip dviračių ir pėsčiųjų takas. „Norėjome būti garantuoti, kad gausime pinigų, tad ir įrašėme kaip dviračių taką. Kelių eismo taisyklės nedraudžia pėsčiajam eiti dviračių taku. Pas mus nėra toks intensyvus dviračių eismas, kad nesutilptų pėstieji ir dviratininkai“, – kalbėjo E. Makarevičienė.
Savivaldybės administracijos direktorius Dalius Pečiulis, papildydamas specialistę, paaiškino, jog bent jau tokiu būdu bus pagerintas pėsčiųjų ir dviratininkų judėjimas, nes planuojama takus įrengti su apšvietimu. Na, o turint dviračių takus, minėtosioms gatvėms perėjus Savivaldybės žinion, tikėtina, kad jos atsidurs prioritetinių remontuotinų gatvių sąrašo viršutinėje dalyje.
„Tai ne Savivaldybės sapnas, kad dabar mes remontuosime ne gatvę, o skirsime lėšas dviračių takui. Yra valstybės planavimas. Ir buvo klausimas, imti lėšas ar ne, o ne kur jas panaudoti“, – reziumavo komiteto pirmininkas Gediminas Stonys.
Nors sprendimui politikai ir neprieštaravo, tačiau konkretumo pasigedo. t. y. schemų, kokiose minėtųjų gatvių atkarpose tas judumo pagerinimas numatomas. Šį trūkumą specialistė žadėjo ištaisyti iki kitą savaitę vyksiančio tarybos posėdžio.
Parašykite komentarą