
Įprasta, kad jubiliejaus proga visas dėmesys ir dovanos skiriami sukaktuvininkui. Vasario 21 dieną šešiasdešimtmetį minės jau 36-erius metus Plungės Mykolo Oginskio meno mokykloje dirbantis pučiamųjų instrumentų mokytojas ekspertas Artūras Urniežius. Ta proga mokytojas visuomenei penktadienį dovanos jubiliejinį koncertą. O prieš jį kalbėjomės su A. Urniežiumi apie pasirinktą pedagogo kelią, mokinius ir muziką.
– Artūras Urniežius – tai…
– Nenustygstantis vietoje, nuolat kuo nors besidomintis, generuojantis naujas idėjas, tačiau darbe ir gyvenime pastovus ir nuoseklus. Esu reiklus sau ir kitiems, dažnai „pasikraunantis“ energijos iš savo mokinių ir dalinantis jiems savo žinias ir patirtį su kaupu. O aplinkiniams esu kiekvienam vis kitoks. Manau, tai priklauso nuo to, kaip žmonės mane pažįsta – artimiau ar mažiau. Turbūt esu ir toks, kokį kiekvienas nori matyti.
– Kas buvo tas žmogus, kuris sudomino muzika ir pedagogika?
– Muzika susidomėjau dar vaikystėje. Pirmoji mano mokytoja buvo mama Dalia Urniežienė, kuri buvo šios mokyklos mokytoja, Fortepijono skyriaus vedėja, išugdžiusi nemažą būrį puikių muzikantų ir pedagogų. Keli iš jų dabar dirba fortepijono mokytojais šioje mokykloje. Mama mane išmokė groti fortepijonu. Kodėl trimitas? Todėl, kad puikus trimitininkas buvo mano dėdė Konstantinas Indrulis, mamos brolis. Jis baigė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokyklą, Lietuvos muzikos ir teatro akademiją ir grojo prestižiniame „Trimito“ orkestre. Į jį lygiuotis norėjau. Be to, žinojau, kad trimitas vysto plaučius ir stiprina sveikatą.
– Ar pamenate pirmąjį savo muzikos mokytoją. Koks jis buvo?
– Mano pirmasis trimito mokytojas buvo Pranas Škimelis, neseniai iškeliavęs amžinybėn. Tai buvo nepaprastai gyvybingas ir įdomus žmogus. Jis buvo puikus pedagogas, mokantis uždegti vaikus muzika, ir kompozitorius, kuriantis įvairiems ansambliams. Jo kūrinius dar ir dabar tautinių instrumentų ir kiti ansambliai turi savo repertuaruose.
– Minėjote savo mamą, dėdę, pirmąjį mokytoją, kurie buvo savotiški įkvėpėjai ir įskiepijo meilę muzikai. Kaip manote, ar Jūs kažkam buvote ar esate tokiu pavyzdžiu?
– Jei nesi solistas, o daugiau matomas kaip orkestro vadovas, vargu ar būsi kam įkvėpėju. Per 36 darbo metus Plungės Mykolo Oginskio meno mokykloje esu išleidęs gal apie 60 mokinių. Gal kokia pusė jų – užsienyje.
– Išugdėte ne vieną muzikantą. Ar domitės jų gyvenimu, o gal yra tokių, kurie pasiekė muzikos aukštumų ir galite jais didžiuotis?
– Aš didžiuojuosi visais savo mokiniais, kurie baigė meno mokyklą. Yra puikių muzikantų, baigusių Muzikos ir teatro akademiją, tačiau yra ir nuostabių žmonių – gydytojų, mokytojų, tarp jų net lakūnas, kurie laisvalaikiu paima muzikos instrumentą į rankas ir netgi pagroja pučiamųjų instrumentų kolektyvuose.

– Įsimintiniausias darbinės karjeros momentas?
– Žinoma, visada jaudina koncertai su orkestru įvairiomis progomis, ypač kai lankomės kitoje šalyje ir grojame užsieniečiams. Tada supranti, koks džiaugsmas, kad valdai muzikos kalbą, kurią supranta žmonės visame pasaulyje. Tai nepakartojama. Tačiau didžiausias ir įsimintiniausias įvykis būti Moksleivių dainų šventėse vyr. dirigentu ir diriguoti apie 70 orkestrų, kurie groja vienu metu. Kai tu jauti, kad tavo širdies dūžiai susilieja su galingos pučiamųjų muzikos garsais, sklindančiais Vingio parku į pačią Lietuvos širdį. Tų įspūdžių iš atminties ištrinti neįmanoma.
– Ar nebuvo momentų, kai pasigailėjote nuėjęs muzikanto keliu, pasirinkęs pedagogiką?
– Nežinau, kaip būtų susiklostęs mano gyvenimas, jei būčiau tapęs atlikėju. Tikriausiai apie tai ir nesvajojau. Mano profesija buvo meno kolektyvo vadovas. Visada patiko dirbti su vaikais, ir kai su kolektyvais pasiekdavau gražių rezultatų, tai labai džiugindavo ir skatindavo siekti naujų laimėjimų. Žinoma, pedagogu, koks esu dabar, tapau ne iš karto. Reikėjo sukaupti didžiulę metodinę ir praktinę patirtį.
– Praėjo nemažai laiko nuo pirmų darbo metų. Ar prisimenate pirmuosius savo mokinius? Kokie jie buvo? Ar labai skiriasi dabartiniai vaikai nuo anų laikų?
– Žinoma, pamenu. Ypač tuos, su kuriais pradėjau savo mokytojo karjerą. Jiems kėliau nemažus reikalavimus, tačiau nemažai ir pasiekdavome. Nemanau, kad vaikai labai skiriasi, tiesiog skiriasi sąlygos, kuriomis jie augo tada ir kokias turi dabar. Nebuvo Plungėje tiek įvairios veiklos pasiūlos kaip dabar. Vaikams smalsu viską išbandyti, lankyti vienu metu kelias veiklas, o kur dar telefonai, kompiuteriai? Groti lieka vis mažiau laiko. Prieš 20–30 metų vaikai ir jų tėveliai rimčiau žiūrėdavo į mokslą meno mokykloje, vaikai labiau ruošdavosi pamokoms, stengdavosi gauti gerą įvertinimą. Dabar mokiniams meno mokyklos lankymas yra daugiau popamokinis užimtumas ir, žinoma, viskas turi būti labai smagu ir įdomu. Mokytojai ieško vis naujų darbo su vaikais metodų, o muzikos instrumentas mėgsta nuoseklumą ir kantrybę, sistemingą mokymąsi.
– Sakoma, kad mokytojas niekada nepamiršta savo mokinių, o mokiniai?
– Maloniausia buvusių mokinių staigmena ar poelgis? Visada malonu, kai buvę mokiniai aplanko, paskambina. Su kai kuriais vis dar pagrojame per didžiąsias šventes Plungės Šv. Jono Krikštytojo bažnyčioje. Bet ypač įsimintinas įvykis buvo, kai keli mokiniai, kurių seniai nemačiau, nes jie gyveno užsienyje, nusprendė su šeimomis atvykti į svečius. Buvo tikrai nepaprastas susitikimas. Labai džiaugiuosi, kad pavyko jų širdyse įskiepyti meilę muzikai, kurią jie perduoda jau savo vaikams.
– Ateis ta diena, kai reiks atsisveikinti su pedagogo darbu. Kur matote save po 10–20 metų?
– Ateityje norėčiau skirti daugiau laiko šeimai, asmeniniam gyvenimui, kelionėms, kitiems pomėgiams, renginių lankymui, savišvietai. Manau, kad visada būsiu pučiamųjų instrumentų muzikos gerbėjas, kuris nepraleis nė vieno gero orkestro koncerto.
– Ko palinkėtumėte skaitytojams ir sau?
– Ir skaitytojams, ir sau visų pirma palinkėčiau sveikatos. Jei jos yra, visi sunkumai įveikiami. Ko dar? Ramybės, kad nebūtų susipriešinimo, kalbėti ir girdėti.
– Ačiū už pokalbį.

Plungės Mykolo Oginskio meno mokyklos pučiamųjų instrumentų orkestras – tai išskirtinis muzikos kolektyvas, kurio veikla skaičiuojama jau daugiau nei dviem dešimtmečiais. Nuo pat 2001 metų orkestrui vadovauja dirigentas A. Urniežius, kurio profesionalumas ir atsidavimas muzikai pavertė šį kolektyvą svarbia Plungės miesto ir Lietuvos kultūrinio gyvenimo dalimi. Kolektyvas pelnė žiūrovų simpatijas, visuomenės dėmesį ir palankius orkestro bei džiazo muzikos žinovų įvertinimus. Per metus orkestras surengia apie 10 koncertų. Gabiausieji orkestro mokiniai groja bigbende. O pirmus metus besimokantys mokiniai noriai jungiasi į mažųjų orkestrą, trečiokai pereina prie vyresniųjų.
Orkestras aktyviai dalyvauja Lietuvos ir tarptautiniuose renginiuose, skleisdamas pučiamųjų instrumentų muzikos tradicijas. Jis dažnai pasirodo ne tik vietiniuose koncertuose, bet ir prestižiniuose konkursuose bei festivaliuose visoje Europoje. Kolektyvas koncertavo Latvijoje, Italijoje, Švedijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Makedonijoje, Kroatijoje, Graikijoje, Olandijoje, Baltarusijoje ir Slovakijoje, kur pelnė aukštus įvertinimus ir prizines vietas. 2023 m. Slovakijoje orkestras iškovojo pirmąją vietą, o 2024 m. triumfavo Vengrijoje.
Be tarptautinių pasiekimų, orkestras aktyviai dalyvauja Lietuvos moksleivių ir suaugusiųjų dainų šventėse, tapdamas neatskiriama šių renginių dalimi, o jo vadovas A. Urniežius 2012 m. ir 2016 m. buvo Lietuvos moksleivių dainų švenčių vyr. dirigentas. 2012 m. kolektyvas pelnė 1-ąją meninio pajėgumo kategoriją, kuri buvo patvirtinta 2017 m.
A. Urniežius yra aktyvus muzikinių projektų ir edukacinių iniciatyvų dalyvis, prisidedantis prie jaunųjų talentų ugdymo ir Lietuvos pučiamųjų instrumentų muzikos tradicijų puoselėjimo. Jo inicijuoti tarptautiniai projektai – vaikų ir jaunimo pučiamųjų instrumentų ansamblių ir orkestrų festivalis-konkursas „Pavasario trimitai“ ir tarptautinis varinių ir medinių pučiamųjų instrumentų solistų konkursas „Grok–improvizuok“ – kaskart pritraukia vis daugiau dalyvių.
Orkestro pasirodymus papildo šokėjų grupė, vadovaujama Aidos Brazdeikienės. Koncertmeisteris – Romualdas Simonavičius.
Parašykite komentarą