Prezidento inicijuoti Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo ir Kelių įstatymo pakeitimai numato perduoti savivaldybėms rajoninius kelius miestų ir miestelių teritorijose. Vyriausybė pokyčiams pritarė. Lieka tik sulaukti Seimo pritarimo. Reikia pasakyti, kad vieni pakeitimai savivaldybių vadovus džiugina, o kiti garantuoja galvos skausmą ir gyventojams įduotą „tarką“.
Geroji pakeitimų pusė
Geroji naujiena ta, kad numatoma didesnė savivaldybėms tenkanti Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšų dalis. Kaip sakė telefonu kalbintas meras Audrius Klišonis, iki šiol savivaldybėms tekdavo 33 proc. KPPP lėšų. Nuo šių metų finansavimas didėja 5 proc. iki 38 proc.
„Mūsų Savivaldybė gaudavo apie 2,4 mln. eurų. Padidėjimas bus apie 300 tūkst. eurų. Už tokius pinigus galima nemažai padaryti“, – kalbėjo rajono vadovas. Beje, lėšų augimas savivaldybėms bus nevienkartinis – dar 5 proc. bus padidinta 2026 metais.
Ramiau jaustis galima ir dėl to, kad regionams tenkančios KPPP lėšų dalies skaičiavimas pagal registruotų kelių ilgį bus atidėtas iki 2027 metų.
Kita medalio pusė
Na, o dabar naujienos, kurios džiugina Susisiekimo ministeriją, bet ne savivaldybes – nuo 2026 m. savivaldybės iš AB „Via Lietuva“ perims valstybinės reikšmės rajoninių kelių ruožus, esančius miestų ir miestelių teritorijose.
Pasak rajono mero ir Savivaldybių asociacijos prezidento A. Klišonio, savivaldybės turėtų perimti apie 800 km. O apskritai merų nuotaika… „Kaip tautosakoje: kai tuokiamės, žiūrime į žmoną, bet netikėtai gauname ir uošvę. Geras žingsnis, kad didėja KPPP lėšos, bet reikia prisiimti ir kitą dalį. Šiaip šis variantas yra ženkliai geresnis nei siūlytas prieš tai, t. y. savivaldybėms perimti keliasdešimt tūkstančių kilometrų kelių. Ar jis visiškai geras? Visada norime, jog būtų sutvarkoma ne Savivaldybės pinigais“, – dėstė A. Klišonis.
Seniūnų nuotaikos
Kaip jau minėta, į pirmąjį „atiduotuvės“ etapą patenka mieste ir miesteliuose esančios gatvės. Plungėje tai būtų Dariaus ir Girėno, Stoties, Birutės gatvės, apie kurių būklę turbūt ir pasakoti nereikia.
Miestelių statusą mūsų rajone turi Alsėdžiai, Kuliai, Plateliai ir Žemaičių Kalvarija. Anot A. Klišonio, prasčiausia situacija šiuo metu – Alsėdžiuose. Telefonu kalbinta seniūnė Danutė Repšienė minėjo, kad dėl tų gatvių perėmimo ir kas toliau vyks seniūnams kyla nemažai klausimų. Tačiau jei Seimas pritars, į Savivaldybės balansą „įkristų“ centrinės Alsėdžių gatvės: Telšių, Varduvos, Platelių, Draugystės, Bažnyčios. Kaip ir meras, seniūnė jų būklę įvertino prasta.

O štai Kuliai turi tik dvi tokias gatves – Aušros ir Liepų. Kuliškiams pasisekė – dėl šių gatvių remonto galvos sukti nereiks, mat prieš kelerius metus jas „Via Lietuva“ kapitališkai sutvarkė. „Dėl to aš rami. Man labiau nerimą kelia, kaip bus su sniego valymu. Tos gatvės iki šiol buvo valomos aukštesniu lygiu, dažniau barstomos. Jei teks jas perimti, seniūnijoms reikės daugiau lėšų sniegui valyti“, – kalbėjo Kulių seniūnė Daivutė Petrauskienė.
Tokios pačios mintys dėl sniego valymo gatvių perėmimo atveju lanko ir Platelių seniūną Robertą Šimkų. Platelių miestelyje „Via Lietuvos“ žinioje yra trys gatvės – Žemaičių Kalvarijos, Žemaitės ir Didžioji. „Žinoma, tokių kaip Kuliai gatvių visi norėtume, bet pas mus jų būklė nėra labai bloga. Kiekvienais metais jos buvo „palopomos“, o praėjusiais metais Žemaičių Kalvarijos ir Žemaitės gatvėse asfaltuota ir didesnėmis atkarpomis“, – pasakojo seniūnas.
Žemaičių Kalvarijos seniūnė Dovilė Brasaitė, kol nėra priimtas galutinis sprendimas ir jį lydintys poįstatyminiai aktai, nuo komentaro susilaikė.
Kas bus, jei…
Jau anksčiau rašėme, jog savivaldybės galės lengviau kvėpuoti dėl reikalavimo, kad ne mažiau kaip 50 proc. lėšų būtų skiriama kapitaliniam remontui, atsisakymo. Po šio pakeitimo praėjusių metų pabaigoje rajono politikai sutiko, kad būtų koreguojamas prioritetinių gatvių sąrašas ir kai kurios kapitaliniam remontui reitinguotos gatvės bus tvarkomos einamuoju remontu.
Skaitytojams priminsime, kad artimiausios vizijos – šiemet užbaigti tvarkyti Plungės miesto Telšių gatvę iki aplinkkelio (trūksta apie 600 tūkst. eurų.) ir akcinei bendrovei „Via Lietuva“ teikti Kepyklos ir Pievų gatves, kurioms yra parengti projektai ir jos „verkia“ rimto remonto ir asfalto. Į einamojo remonto sąrašą perkeliamos Rietavo, V. Mačernio, Vytauto, A. Jucio, A. Vaišvilos ir S. Nėries gatvės. Tiesa, į tą patį sąrašą patenkanti Laisvės gatvė, politikų manymu, artimiausius dešimt metų nenusipelno nei kapitalinio, nei einamojo remonto (išskyrus atsiradusių duobių užtaisymą – aut. past.).

Turbūt daugelis prisimena, kokius kryžiaus kelius reikėjo nueiti, kiek ginčytis ir diskutuoti, kol gatvės buvo išreitinguotos. Suprantama, jog ne visiems tie sąrašai patiko, bet, kaip sakoma, prie visko priprantama. Jei tik Seimas pritars ir savivaldybės kitais metais turės perimti iš „Via Lietuvos“ miesto ir miestelių gatves, natūralu, kad jos turės papildyti esamą sąrašą. Ir vėl laukia ginčai, juk gali būti, kad viršuje buvusi gatvė turės užleisti vietą „naujokei“. „Ko gero, jei skaičiuotume balus pagal dabartinę metodiką, tos gatvės atsidurtų viršutinėse pozicijose“, – neabejojo Alsėdžių seniūnė.
Sakysite, dar visi metai, nereikia įvykiams užbėgti už akių, bet juk liaudies išmintis byloja: „Roges ruošk vasarą, o ratus žiemą.“ Seimas savo verdiktą turėtų skelbti jau šią savaitę. Tikėtina, kad stebuklas neįvyks ir po metų savivaldybės, gavusios „dovanų“ iš „Via Lietuvos“, bus turtingesnės.
Teigiama, kad kiekvienoje blogybėje reikia įžvelgti pozityvų dalyką. Bandykime tai padaryti ir mes: perėmus gatves padaugės kilometrų, nuo kurių nemaža dalimi priklausys ir skiriamas KPPP finansavimas. Minėtų gatvių gyventojai jau aiškiai žinos, kam reikšti pretenzijas dėl jų netvarkymo. Taigi nebereiks rašinėti raštų tai vienai institucijai, tai kitai. Na, o, A. Klišonio manymu, gali būti, kad tų gatvių remonto darbai pajudės greičiau, nei būtų su „Via Lietuva“. Tikėkimės.
Parašykite komentarą