
„Vyko pasitarimas su seniūnais dėl kai kurių kelių ir gatvių perėmimo iš akcinės bendrovės „Via Lietuva“. Kai kuriems siūlymams pritariame, kai kuriems – ne. Yra kelių ir gatvių, kuriuos perimsime tik tada, kai „Via Lietuva“ įvykdys savo įsipareigojimus, t. y. juos sutvarkys“, – vienas iš Plungės rajono savivaldybės mero Audriaus Klišonio pastebėjimų kassavaitinėje ataskaitoje feisbuke. Keliai ir gatvės – viena iš opiausių rajono gyventojams temų. Tad pasidomėjome, apie ką kalbėta konkrečiau.
Tu man – aš tau
Kaip sakė telefonu kalbintas meras, tokių rajono gatvių ir kelių – apie 14. Vienur tik trumpi ruožai, kitur didesni atstumai. Šitokių gatvių ir kelių turi Nausodžio, Paukštakių, Alsėdžių, Platelių seniūnijos ir, žinoma, Plungės miestas.
Viena iš atkarpų, kurias Savivaldybė galėtų perimti, – privažiuojamasis kelias prie Kėkštų nuo kelio Šiauliai–Palanga. „Via Lietuva“ norėtų perduoti ir kelio Alsėdžiai–Dišliai ruožą, tačiau, kaip teigė meras, jis galėtų būti perimtas tik kai bendrovė įvykdys įsipareigojimus ir baigs remontą.
Kelias į Reiskius Kulių seniūnijoje – irgi diskusijų objektas. „Via Lietuva“ dalį savo namų darbų padarė, t. y. sutvarkytos Liepų ir Aušros gatvės, kur Savivaldybės prisidėjimas taip pat buvo apie 100 000 eurų. Tą dalį galėtume perimti, tačiau kita dalis namų darbų – kelias į Reiskius – dar nepadaryta. Kadangi tai bendras objektas, negalime perimti“, – pasakojo A. Klišonis.
Tiesa, minėtojo kelio asfaltuoti nenumatoma, tačiau būtina jam suteikti normalaus žvyrkelio vaizdą.
Jau ne vienerius metus kalbama apie Plungės miesto Dariaus ir Girėno ir Birutės gatvių perdavimą Savivaldybei, bet, kaip žinoma, tai galės įvykti, kai „Via Lietuva“ įvykdys savo įsipareigojimus. „Suprantame, kad bendrovė nori atsikratyti tų nepatogių kelių ir gatvių, bet ir Savivaldybė turi žiūrėti savo interesų“, – reziumavo meras.
Beje, kelią Prūsaliai–Stonaičiai Savivaldybė norėtų atiduoti į AB „Via Lietuva“ rankas. Pasak mero, atlikus tai būtų padarytas vakarinis aplinkkelis. Apie šio kelio apverktiną būklę ir dėl to gyventojams kylančias problemas kalbama taip pat ne vienerius metus, tačiau reikalingų pinigų vis pritrūksta. Kaip juokauja vairuotojai, važiuojant šiuo keliu galima pamesti ne tik automobilių dalis, bet ir nuosavus dantis.
Pakeitimai tik į naudą
Savo kassavaitinėje ataskaitoje meras užsiminė ir apie geresnius dalykus. „Šiuo metu Seimui pateikti Prezidentūros siūlymai dėl Kelių įstatymo pakeitimų ir didesnio finansavimo Kelių priežiūros ir plėtros programai (KPPP). Tikimės, kad Seimas pakeitimams pritars ir kad 2025 metams kelių priežiūrai savivaldybės gaus daugiau pinigų“, – savo paskyroje rašė A. Klišonis.
Apie kokius pakeitimus kalbama? Pasak rajono vadovo, vienas iš tokių – trejus metus po 5 proc. didinti KPPP pinigų sumą, skiriamą savivaldybėms. „Šiuo metu savivaldybėms skiriama 33 proc. šių lėšų. Jei pavyktų susiderinti, per trejus metus procentas išaugtų iki 48 proc. O tai yra trečdaliu daugiau“, – teigė A. Klišonis.
Kitas pakeitimas, dėl kurio savivaldybės bent jau dvejus metus galės lengviau kvėpuoti, – kelių inventorizavimas. Prieš kurį laiką buvo numatyta, jog nuo 2025 m. pusė savivaldybėms skiriamų KPPP lėšų priklausys nuo inventorizuotų kelių ilgio. Anot mero, susitarta, jog tai bus daroma nuo 2027 m. Kokia pakeitimo priežastis? „Mūsų savivaldybė yra inventorizavusi 84,85 proc. ir yra viena iš tų geresniųjų, tačiau problemų vis dar kyla“, – sakė meras.
A. Klišonio manymu, labiausiai savivaldybes nudžiugins KPPP lėšų, skirtų savivaldybės vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti, naudojimo ir skirstymo tvarkos aprašo pakeitimas. O jei tiksliau – vieno punkto, kuriame sakoma, jog nuo bendros gautų lėšų sumos ne mažiau kaip 50 proc. skirtų lėšų reikia panaudoti kapitalo investicijoms (statyti, rekonstruoti ir kapitaliniam remontui atlikti), pakoregavimas. Mero manymu, tai, kad nebeliks kapitalinio remonto sąvokos, už tuos pačius pinigus bus galima padaryti daugiau ir sudarytas prioritetinių gatvių ir kelių sąrašas turėtų judėti greičiau.
Žinoma, kol kas viskas tik planuose ir telieka tikėtis, kad visi tie pakeitimai bus patvirtinti ir 2025 m. biudžete keliams skiriamų pinigų suma bus bent 5 procentais didesnė
Parašykite komentarą