
Pastaruoju metu viešojoje erdvėje netrūksta informacijos apie tai, kad, Prezidentui paliepus ir Seimui pritarus, savivaldybės iki kitų metų turės perimti visus dabar „Via Lietuva“ valdomus kelius, esančius miestuose ir miesteliuose. Lygiagrečiai savivaldybės gundomos perimti ir kai kuriuos kaimiškose teritorijose esančius kelius, mainais už didesnį finansavimą kelių priežiūrai ir remontui. Kol kitos savivaldybės dar svarsto, kaip pasielgti, Plungės rajono savivaldybė nutarė perimti pirmus du kaimiškose teritorijose esančius kelius.
Ketvirtadienį posėdžiavusiai Tarybai pristatytas Savivaldybės administracijos sprendimas perimti iš „Via Lietuva“ valstybinės reikšmės rajoninį privažiuojamąjį kelią prie Aleksandravo nuo kelio Šiauliai–Palanga (ilgis – 1 095 m) ir valstybinės reikšmės rajoninį kelią Laumalenkos–Plokščiai (ilgis – 4 684 m). Kartu pasiūlyta suteikti šiems keliams atitinkamai Minijos ir Plokštinės gatvių pavadinimus.
Iš pradžių šie siūlymai buvo apsvarstyti Kaimo reikalų komiteto posėdyje ir čia palaikymo nesulaukė. Kaip paaiškino komitetui vadovaujantis Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovas Andriejus Stančikas, komiteto nariams pritrūko aiškumo, kodėl reikia perimti šiuos kelius ir kas bus, jei Savivaldybė nesutiks to padaryti.
„Reikia pasakyti, kad šis sprendimas būtų tik pradžia, ateity tokių mums perduodamų kelių turėsim daugiau. Ir šiuo atveju prisiimam net 6 kilometrus. Priežiūros rūpesčiai guls ant seniūnijos pečių, reikės lėšų ir greideriavimui, ir sniego valymui, nekalbant jau apie rimtesnius remontus“, – sakė A. Stančikas.
Išsklaidyti Kaimo reikalų komiteto nariams kilusias abejones per Tarybos posėdį ėmėsi meras Audrius Klišonis. Jis priminė, kad ne taip seniai, sausio mėnesį, Seimas pritarė Prezidento pasiūlytoms Kelių bei Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymų pataisoms.
Jos numato, kad nuo 2026 m. sausio 1 dienos visi miestuose ir miesteliuose esantys keliai turės pereiti savivaldybių žinion (dabar dalį jų valdo jau minėta „Via Lietuva“).
Kad šios pataisos netaptų per didele našta savivaldybėms, nutarta padidinti joms skiriamą finansavimą keliams prižiūrėti ir remontuoti. Meras patikino, kad jau šiemet ši naujovė Plungės rajono savivaldybės kelių priežiūros ir plėtros programos eilutę biudžete padidins 400-ais, kitąmet – net 800-ais tūkst. eurų.
Be to, Seimo sprendimas liečia ne tik miestų ir miestelių kelius. Savivaldybėms siūloma perimti ir kai kuriuos kaimiškose teritorijose esančius kelius. Sutikti merai masinami pažadu, kad toms savivaldybėms, kurios pritars, bus papildomai paskirstyta iki 5-ių procentų visų šalies Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų.
A. Klišonis minėtas teisės aktų pataisas nupiešė kaip sveikintinas ir naudingas savivaldybėms, tačiau opozicija nepraleido progos priminti, kad yra ir kita medalio pusė.
„Seimui lengva priimti tokius įstatymus. Paėmė ir surašė. Iš pradžių duos geras gatves, po to ims dalinti visas prastas. Ir ką mes tada darysim? Kapeiką numeta ir griebiam… Tie papildomi 400 ar 800 tūkst. eurų kalbant apie Plungės miesto Stoties ar Birutės gatves nieko neišspręs, ten reikia didelių pinigų“, – prasčiausios būklės Plungės miesto gatves, šiuo metu valdomas „Via Lietuva“, bet netrukus tapsiančias Savivaldybės rūpesčiu, priminė „Vieningos Plungės“ narys Robertas Endrikas.
„Vieningai Plungei“ priklausantis Tomas Mašeckis paragino merą taip lengvai nesutikti su viskuo, kas „nuleidžiama iš viršaus“. Jis siūlė pasiderėti dėl didesnio finansavimo perimamų kelių priežiūrai ir remontui.
„Ačiū, kad tikit mano begalinėm galiom, tačiau miestų ir miestelių gatvių perėmimas – ne derybų objektas. Yra priimtas įstatymas ir turim jį vykdyti“, – atsakė A. Klišonis.
Meras siūlė įžvelgti ir tokio sprendimo naudą: esą Savivaldybei perėmus miestų ir miestelių gatves, šių priežiūra bus tolygesnė. O dabar pasitaiko ir taip, kai viena gatvė turi du šeimininkus, todėl gyventojai pyksta, kad viena gatvės dalis prižiūrima geriau, kita – prasčiau.
Dar kiek padiskutavus, valdančiųjų balsais buvo pritarta, kad Savivaldybė praturtėtų dviem keliais. Ateinančiais mėnesiais tokių sprendimų Tarybos darbotvarkėje tik daugės.
Dėl miestų ir miestelių gatvių, kaip žinia, viskas jau nuspręsta, tačiau po Tarybos posėdžio „Labas Plunge“ pabandė išsiaiškinti, kiek Savivaldybė ketina perimti kaimiškų kelių.
Šito paklaustas A. Klišonis atsakė, kad jokio konkretaus plano tuo klausimu nėra. Esą kiekvienu atveju, jei tik yra „Via Lietuva“ interesas, sėdama prie stalo ir sprendžiama atskirai.
„Jei „Via Lietuva“ mato, kad jai nepatogu prižiūrėti vieno ar kito kelio gabalą, kai didžioji dalis to kelio priklauso savivaldybei, ji siūlo savivaldybei perimti tą atkarpėlę. Kiekvienu atveju sprendžiama individualiai“, – sakė A. Klišonis.
O koks Savivaldybės interesas perimti tokias atkarpas? „Didėjantis finansavimas Kelių priežiūros ir plėtros programai“ – atsakė meras.
Parašykite komentarą